Rok Czesława Miłosza
- Szczegóły
- Poprawiono: niedziela, 03, listopad 2024 20:59
- Odsłony: 934
Sesja popularnonaukowa: Miłosz jak świat
24 października 2024 roku, w auli Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej, odbyła się sesja popularnonaukowa Miłosz jak świat. O życiu i twórczości Czesława Miłosza (1911-2004), zorganizowana przez Katedrę Polonistyki Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką oraz wymieniony wyżej „WOM” z okazji drugiego już Roku Czesława Miłosza. Spotkanie było poświęcone zarówno analizie twórczości tego wybitnego poety, jak i refleksji nad jego biografią, a także rolą, jaką odegrał on w literaturze polskiej i światowej.
Korzystając z szerokiej wiedzy literaturoznawczej, tematy te przybliżyli nam wybitni poloniści z Bielska-Białej: mgr Krzysztof Płatek, prof. dr hab. Marek Bernacki, dr hab. Mirosław Dzień, prof. UBB oraz mgr Jerzy Marek.
Pierwszy z prelegentów – Krzysztof Płatek – rozpoczął wykład, przedstawiając Czesława Miłosza jako poetę-filozofa, który długo pozostawał nieznany szerszej polskiej publiczności, właściwie aż do otrzymania Nagrody Nobla w 1980 roku. Poeta poszukiwał objawienia w rzeczywistości, szukał śladów bóstwa, a w swojej twórczości uczył dostrzegać piękno świata i odnajdywać szczęście w drobiazgach, wierząc, że jest ono na wyciągnięcie ręki, jeśli tylko świadomie obserwujemy rzeczywistość. Miłosz tworzył, aby ocalać – najpierw siebie, a potem innych. Uważał, że jeśli poezja nie ratuje i nie nadaje sensu istnieniu, staje się tylko pustą lekturą.
Drugi mówca – Mirosław Dzień – skupił się na kluczowych pytaniach dotyczących Boga i wiary, podkreślając, że najważniejsze jest doświadczenie pełni bytu. Miłosz, jako ontolog i metafizyk, łączył głęboką wiedzę z zamiłowaniem do prostoty i natury. W kontekście zła twierdził, że jest zjawiskiem znacznie bardziej przerażającym, wywodzącym się od diabła. Nie spekulował nad istnieniem Boga, lecz przyjmował jego obecność jako fakt. Profesor wyróżnił trzy zasadnicze pytania stawiane przez dobrą poezję: o istnienie Boga, o istotę bytu oraz o eschatologię.
Trzeci wykładowca – Jerzy Marek – skupił się na tym, jak Czesław Miłosz postrzega przyrodę. Poeta zauważył, że współczesny człowiek jest oddzielony od przyrody, a jego świadomość własnej śmiertelności sprawia, że staje się swoistym dziwolągiem.
W wierszu Żółw czytamy, że chętnie spoglądamy na tytułowe zwierzę z góry, z pewnym politowaniem. Jednak mimo pragnienia, by być „czystymi inteligencjami”, umieranie łączy nas z naturą. Czesław Miłosz niejako zadaje pytanie: co jest nie tak z tym światem? Natura, w swoim bezwzględnym cyklu, pożera i jest pożerana, a przyroda pozostaje obojętna na zło i dobro. Poeta wskazuje, że dobro i zło mogły istnieć zawsze, lecz tylko my, ludzie, jesteśmy świadomi i potrafimy odróżnić te dwa pojęcia.
Jerzy Marek zwrócił uwagę na różne formy buntu przeciw Bogu w literaturze. U Jana Kochanowskiego bunt ten wyraża się w oburzeniu na to, że Bóg pozwala na umieranie dzieci, co znajduje swój wyraz w Trenie XI. Adam Mickiewicz z kolei buntuje się przeciwko Bogu pozwalającemu na cierpienie Polaków. Czesław Miłosz natomiast buntuje się przeciwko samej konstrukcji świata, w związku z czym czasem skłania się ku herezji manichejskiej, lecz jednocześnie (m.in. w utworze Nad strumieniem) broni Boga, przekonując, że umieranie i życie są nierozerwalnie związane, umożliwiając nam postrzeganie oraz podziwianie świata.
Czwarty prelegent – Marek Bernacki – skupił się na analizie wiersza Czesława Miłosza Dar, wykorzystując metodę swojego mistrza, profesora Jana Błońskiego, zadającego tekstowi cztery kluczowe pytania: Kto mówi? Do kogo mówi? Jaka jest treść utworu? Jak się mówi? Angażując publiczność, przeprowadził analizę wiersza, odpowiadając na wszystkie pytania.
Kto mówi? Mówi mężczyzna, który pracuje w ogrodzie, jest uważnym obserwatorem. Pomimo licznych doświadczeń, godzi się z przeszłością.
Do kogo mówi? Nie ma wyraźnego adresata; mówi do siebie, prowadząc wewnętrzny dialog.
Treść. Osoba mówiąca w wierszu wyraża satysfakcję z minionego życia, afirmuje je, bo jest darem oraz fascynującą podróżą.
Jak się mówi? W wierszu zastosowane są różnorodne środki stylistyczne, które wzbogacają przekaz.
Warto zaznaczyć, że wykłady te były nie tylko przedstawieniem twórczości Czesława Miłosza, ale także wprowadzeniem w najważniejsze pytania, które poeta stawiał w swoich dziełach. Refleksje czterech polonistów umożliwiły słuchaczom spojrzenie na twórczość Czesława Miłosza z wielu perspektyw, z uwzględnieniem kontekstów: historycznego, filozoficznego i religijnego, które kształtowały spojrzenie poety na świat. Dzięki tym rozważaniom uczestnicy sesji zyskali możliwość głębszego zrozumienia myśli Miłosza i inspirację do własnych refleksji nad pytaniami o ludzką naturę i sens życia.
Lena Pietrusiak i Zuzanna Plata, klasa 2d
Wrześniowo-październikowa wymiana polsko-niemiecka 2024.
- Szczegóły
- Poprawiono: czwartek, 31, październik 2024 10:30
- Odsłony: 1833
Wrześniowo-październikowa wymiana polsko-niemiecka 2024 – wspomnienia
Wymiana polsko-niemiecka była dla nas, polskich uczniów, niesamowitym doświadczeniem, pełnym nowych przygód, wrażeń i znajomości.
Pierwszego dnia serdecznie przywitaliśmy się z naszymi gośćmi i od razu rozpoczęliśmy zapoznawanie się z nimi. Bardzo szybko przełamaliśmy bariery językowe, dzięki czemu atmosfera zrobiła się bardziej swobodna, naszym wspólnym językiem okazał się angielski z elementami niemieckiego. Ten dzień był tzw. „dniem rodzinnym” i rodziny goszczące mogły go indywidualnie zaplanować.
Drugiego dnia, po porannych aktywnościach w szkole, mieliśmy okazję pokazać naszym niemieckim partnerom jak wygląda nasza szkoła. Po krótkim oprowadzeniu uczestniczyliśmy w grach integracyjnych, a nasi goście mieli również szansę wziąć udział w naszych lekcjach, co było dla nich ciekawym doświadczeniem. Po południu zwiedzaliśmy Bielsko-Białą, odkrywając urokliwe zakątki miasta.
Trzeciego dnia wybraliśmy się na wycieczkę do Krakowa. Miasto zachwyciło nas swoją bogatą historią i piękną architekturą. Zwiedziliśmy m.in. Wawel, Rynek Główny oraz Kazimierz, oczywiście nie mogło zabraknąć degustacji słynnych krakowskich zapiekanek. Po wieczornym spacerze po Krakowie, zostaliśmy na nocleg.
Czwartego dnia po śniadaniu odwiedziliśmy Muzeum Żywego Obwarzanka, gdzie nie tylko dowiedzieliśmy się jak powstaje ten tradycyjny krakowski wypiek, ale także nauczyliśmy się odróżniać oryginalne obwarzanki od ich podrabianych wersji. To było ciekawe doświadczenie, ponieważ teraz potrafimy rozpoznać prawdziwy – autentyczny smak i wygląd obwarzanka, co z pewnością wzbogaciło nasze kulinarne doznania. Po tej nauce mieliśmy również okazję samodzielnie spróbować swoich sił w jego przygotowywaniu, co dostarczyło nam dużo frajdy. Następnie, po południu wyruszyliśmy do Katowic, zakwaterowaliśmy się i zrobiliśmy wieczorny spacer po mieście, oświetlone Katowice wydały się wyjątkowe ;)
Piątego dnia zwiedzaliśmy Katowice z przewodnikiem. Dowiedzieliśmy się wielu interesujących rzeczy o historii miasta oraz mieliśmy okazję zobaczyć jego główne ulice i zabytki. Po południu zrelaksowaliśmy się, grając w gry retro w Pixel XL, a później braliśmy udział w zabawie polegającej na poszukiwaniu Beboków – postaci związanych z lokalnymi legendami. Wieczorem wróciliśmy do Bielska-Białej.
Szósty, ostatni dzień spędziliśmy w Bielsku, graliśmy wspólnie w kręgle, rozmawialiśmy o minionych dniach i dzieliliśmy się wrażeniami z wymiany.
Niestety bardzo szybko nadszedł czas pożegnania. Po sześciu dniach wspólnej zabawy, zwiedzania i rozmów trudno było się rozstać. Choć pożegnanie było pełne emocji, obiecaliśmy sobie, że pozostaniemy w kontakcie i znów się spotkamy.
Wymiana była dla nas nie tylko okazją do zwiedzenia nowych miejsc, ale przede wszystkim możliwością nawiązania międzynarodowych przyjaźni i poszerzenia naszych horyzontów. To doświadczenie na długo pozostanie w naszej pamięci.
Dziękujemy Radzie Rodziców III LO oraz organizacji PNWM za wsparcie finansowe.
K.M.
Rządowy program pomocy
- Szczegóły
- Poprawiono: niedziela, 08, wrzesień 2024 19:42
- Odsłony: 7560
Rządowy program pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników
Szanowni Państwo
Uczniowie niepełnosprawni posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, będą mogli starać się o dofinansowanie do zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych.
W latach szkolnych 2023/2024–2025/2026 pomoc w liceum jest udzielana uczniom:
- słabowidzącym,
- niesłyszącym
- słabosłyszącym,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy są to niepełnosprawności spośród niepełnosprawności, o których mowa odpowiednio w pkt 1–6.
Kwota dofinansowania w liceum ogólnokształcącym to 445 zł.
Dowód zakupu
W przypadku indywidualnego zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, materiałów edukacyjnych do kształcenia ogólnego, materiałów edukacyjnych do kształcenia zawodowego lub materiałów ćwiczeniowych dowodem zakupu jest faktura VAT wystawiona imiennie na ucznia lub opiekuna ucznia, rachunek, paragon lub oświadczenie o zakupie tych podręczników lub materiałów. Jeśli jesteście Państwo przez zakupem, warto zachować wymienione dowody zakupu, jeśli podręczniki są już zakupione, proszę się nie niepokoić – dofinansowanie będzie możliwe na podstawie druku oświadczenia.
Termin składania dokumentów
Zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Bielska-Białej dokumenty o dofinansowanie zakupu podręczników dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można składać do 30 września. Obowiązkowe dokumenty (do złożenia w sekretariacie lub gabinecie pedagoga Pani Anety Ryncarz) zostały przekazane poprzez dziennik elektroniczny.
- Wniosek beneficjenta - wypełnia rodzic lub pełnoletni uczeń jest beneficjentem.
- Oświadczenie o sposobie wypłaty dofinansowania.
- Oświadczenie o zakupie - można zastąpić nim paragony, rachunki czy faktury wpisując zbiorczo wykaz zakupionych podręczników z kwotami zakupu i finalną kwotą. Alternatywnie można też dostarczyć oświadczenie z wykazem podręczników, na które nie posiadacie Państwo dowodu zakupu plus posiadane dowody zakupu tj, paragon, rachunek, faktura.
- Maksymalna kwota dofinansowania to 445 zł. Jesli kwota zakupu przekracza 445 zł, zwrot możliwy jest tylko do tej sumy. Jeśli kwota zakupu jest mniejsza niż 445 zł wpisujemy rzeczywista kwotę w oświadczeniu, która została wydana i ta zostanie w całości zrefundowana.
W razie pytań lub potrzeby pomocy przy wypełnianiu wniosków, można kontaktować się osobiście z pedagogiem albo pod numerem telefonu 33 496 03 35.
Rodzice lub pełnoletni uczniowie (w tym w szczególności rodzice uczniów klas I LO), którzy posiadają nowe orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a nie złożyli ich jeszcze w sekretariacie szkoły i mają taki zamiar - proszeni są o złożenie stosownej informację w sekretariacie szkoły, w celu właściwego określenia zapotrzebowania na tę formę pomocy.
W razie pytań kontaktować się można z Sekretariatem Szkoły pod numerem telefonu 33 496 03 43, a po rozpoczęciu roku szkolnego również z pedagogiem szkolnym Panią Anetą Ryncarz - osobiście lub telefonicznie 33 496 03 35.
Link do Rozporządzenia:
https://www.gov.pl/web/edukacja/rzadowy-program-pomocy-uczniom-niepelnosprawnym-w-formie-dofinansowania-zakupu-podrecznikow-materialow-edukacyjnych-i-materialow-cwiczeniowych-w-latach-20232025
Europejsko w III LO
- Szczegóły
- Poprawiono: sobota, 19, październik 2024 20:20
- Odsłony: 2692
Europejski Dzień Języków Obcych
26 września 2024 roku, w III LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego w Bielsku-Białej odbyły się obchody Europejskiego Dnia Języków Obcych. Uczniowie ze wszystkich klas przygotowali prezentacje o różnych krajach europejskich, występy muzyczne oraz degustacje regionalnych potraw. Przez cały dzień odbywał się również szkolny kiermasz ciast. Słodkości przygotowane przez uczniów zachwyciły podniebienia całej społeczności szkolnej łącząc polską tradycję z europejskimi trendami kulinarnymi.
W tym dniu miał miejsce również finał pierwszej międzyszkolnej edycji konkursu językowo-kulturowego dla szkół ponadpodstawowych Poliglota. Wydarzenie było kulminacyjnym punktem dnia. Patronat nad konkursem objęła Pani Europoseł – Mirosława Nykiel. Przedstawiciele biura poselskiego zaszczyli nas swoją obecnością podczas konkursu, a także zasponsorowali i wręczyli nagrody uczniom.
Konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród młodzieży z bielskich szkół ponadpodstawowych. Obejmował on wiedzę z zakresu języków oraz kultury krajów, które są nauczane w szkołach, tj. j. angielskiego, j. włoskiego, j. niemieckiego, j. hiszpańskiego oraz j. francuskiego. W pierwszym, wewnętrznym etapie wzięło udział ponad 200 uczniów, a do finału zakwalifikowało się 24 z nich. Konkurs został zorganizowany w nowatorskiej odsłonie, gdyż nie był to zwyczajny test na papierowej kartce, ale interaktywna gra na platformie Kahoot. W konkursie zwyciężył Cyprian Błasiak z Liceum Ogólnokształcącego Zgromadzenia Córek Bożej Miłości, drugie miejsce zajęła Julia Urbanowicz z I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika, a trzecie miejsce przypadło Mai Haręży również z I LO.
Obchody Międzynarodowego Dnia Języków Obcych mają na celu promowanie kultury i języków europejskich, a także postaw proeuropejskich wśród młodzieży. Ważnym aspektem we współczesnym świecie jest także wspieranie rozwoju i motywowanie do pogłębiania umiejętności językowych uczniów oraz stosowanie zdobytej wiedzy językowej w praktycznym działaniu. Organizacja tego typu wydarzeń z pewnością pobudziła zainteresowania i pogłębiła wiedzę językową oraz kulturową krajów europejskich wśród młodzieży. Zapraszamy serdecznie do wzięcia udziału w kolejnej edycji konkursu w przyszłym roku.
Debaty Oksfordzkie 2023/2024
- Szczegóły
- Poprawiono: poniedziałek, 08, lipiec 2024 08:27
- Odsłony: 11472
Debaty Oksfordzkie 2023/2024
W szkolnym rytmie życia czerwiec jest miesiącem podsumowań. Koło Debat Oksfordzkich zakończyło pracę w tym roku szkolnym z satysfakcją i poczuciem wzrastającej pewności siebie, nie bez powodu zatem patrzymy w przyszłość z optymizmem.
Reprezentacja naszego Liceum w składzie: Barbara Wolna, Sandra Rebuffa, Jan Błotko, Jakub Kość oraz Maria Sadlok dzielnie walczyła w licznych turniejach dla licealistów. Do listy osiągnięć, tej wciąż bardzo młodej grupy ludzi, dopisujemy tytuł finalistów Bielskiego Turnieju Debat Oksfordzkich oraz trzecie miejsce w Finale Turnieju Debat Oksfordzkich o Puchar Marszałka Województwa Śląskiego.
Za wsparcie dziękujemy opiekunowi Koła i Reprezentacji – Dorocie Szkucik, a także uczniom i uczennicom: Wiktorii Rasale, Erykowi Rzepińskiemu, Mai Sostaric, Dagmarze Olek oraz Igorowi Zioło.